Hier leest u leest u hoe de klachtenregeling bij de KNMT werkt.
1- PRAAT MET UW TANDARTS
Voordat u de KNMT benadert, raden wij u aan om eerst een
gesprek aan te vragen met uw tandarts. Veel klachten ontstaan
namelijk door onduidelijkheden. Een gesprek lost vaak al veel
op. Zo kunt u aangeven wat u onduidelijk vindt. En de tandarts
kan uitleggen waarom deze op een bepaalde manier heeft
gehandeld. Bovendien is het voor uw tandarts belangrijk te
weten dat u een probleem heeft. U kunt dan samen zoeken
naar een oplossing.
TIPS VOOR HET GESPREK
Een klacht bespreekbaar maken is niet gemakkelijk. Hieronder
vindt u enkele tips die u kunnen helpen:
-
Wacht niet te lang als u een klacht heeft en onderneem
snel actie;
- U kunt bellen, maar ook een brief of e-mail schrijven;
- Gaat u bellen? Schrijf dan eerst op waarover u wilt praten;
- Denk ook na over de uitkomst van het gesprek en wat u
ermee wilt bereiken;
- Probeer tijdens het gesprek rustig te blijven;
- Heeft u een afspraak gemaakt met de tandarts om het
probleem te bespreken en wilt u dit niet alleen doen? Neem dan
iemand mee ter ondersteuning;
- Wees bereid samen tot een oplossing te komen;
- Geef uw tandarts de kans zaken te herstellen.
De KNMT verwacht van zowel u als de tandarts dat u samen
probeert de klacht in goede harmonie op te lossen. Heeft u
een oplossing gevonden? Vraag uw tandarts dan de gemaakte
afspraken schriftelijk vast te leggen. Zo ontstaat hier achteraf
geen onduidelijkheid over. Spreek eventueel een tijd af waar-
binnen de tandarts uw klacht afhandelt.
2- TELEFONISCH ADVIES INWINNEN
Heeft u een vraag over de behandeling of declaratie van uw
tandarts? Dan kunt u deze voorleggen aan het Tandheelkundig
Informatie Punt (TIP). Het TIP is opgericht door de beroeps-
organisatie van uw tandarts. Het Tandheelkundig Informatie Punt
(TIP) is bereikbaar via telefoonnummer 0900 20 25 012.
De TIP medewerker geeft u advies over hoe u samen met uw
behandelaar tot een oplossing kunt komen; soms raadt het TIP
u aan het probleem per brief aan de tandarts voor te leggen. Er zijn kosten verbonden aan het bellen met het TIP.
Als u belt met het TIP dan betaalt u een vast bedrag per gesprek.
Zoekt u meer informatie in het algemeen over tandheelkunde
of declaraties kijk dan ook eens op www.allesoverhetgebit.nl.
3- NIET GELUKT? DAN DE KNMT KLACHTENREGELING
Heeft u al het bovenstaande geprobeerd en bent u samen
niet tot een oplossing gekomen? Dan kunt u een beroep
doen op de KNMT Klachtenregeling. Deze regeling voldoet
aan de eisen die de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg
aan iedere zorgverlener stelt en is goedgekeurd door de Consumentenbond.
De KNMT Klachtenregeling biedt het volgende:
- BEMIDDELING
Bemiddeling heeft als voordeel dat u samen met de tandarts
en een onafhankelijke klachtenfunctionaris van de KNMT
zoekt naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.
Deze oplossing kan ook gaan over kostenaspecten. Let wel
op: wanneer u een klacht indient over de hoogte van de
declaratie, dan moet u de factuur van de tandarts gewoon
volgens de vastgestelde termijn betalen. U krijgt geen uitstel.
Wel kunt u in de bemiddeling aandringen op een gehele of
gedeeltelijke terugbetaling. Als de bemiddeling slaagt dan
legt de KNMT de uitkomst schriftelijk vast. Daarmee is de
klacht afgehandeld.
- KLACHTBEHANDELING
Wanneer u er met hulp van de klachtenfunctionaris niet uitkomt dan kunt u uw klacht
voorleggen aan de Geschilleninstantie Mondzorg van
de KNMT. Uw klacht wordt dan door een commissie van vijf deskundigen beoordeeld.
De geschilleninstantie geeft een bindend oordeel of uw klacht
gegrond is en mag indien de klacht gegrond is, een schadevergoeding toekennen.
KOSTEN
Aan de bemiddeling of klachtbehandeling van de KNMT zijn
geen kosten verbonden. Een beroep op de Geschilleninstantie Mondzorg kost 75,-.
MEER INFORMATIE
Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen
met het Tandheelkundig Informatie Punt (Voor het bellen met de TIP-lijn betaalt
u een vast bedrag per gesprek), telefoonnummer
0900 20 25 012. Of ga naar www.allesoverhetgebit.nl, zoeken
op ‘Klachtenregeling’